Zdrowa dieta i witaminy dla dzieci w wieku szkolnym

Jak pokazują badania, ponad połowa dzieci w wieku szkolnym ma źle zbilansowaną dietę. Tymczasem dostarczenie codziennej dawki niezbędnych witamin i składników mineralnych jest konieczne dla uzyskania energii, jakiej potrzebuje każdy mały uczeń. Co powinien zawierać wobec tego jego domowy i szkolny jadłospis?

Podstawą zdrowego menu dla dziecka jest przede wszystkim pożywne śniadanie oraz drugie śniadanie w szkole, a także regularne posiłki i zdrowe przekąski. Dieta powinna być bogata w owoce, warzywa i soki. Starajmy się zachęcać nasze pociechy do ograniczenia słodyczy, a w miejsce tych wysokokalorycznych kupujmy ciastka i batoniki zbożowe lub pełnomleczne.Do kanapek wkładajmy plastry ogórka, rzodkiewki czy pomidora. Warto zadbać również o przygotowywanie surówek do obiadów, aby zapewnić porcję witamin wszystkim członkom rodziny.

Organizm ucznia potrzebuje zwłaszcza trzech witamin: C, B oraz B12. Pierwsza z nich wpłynie na odporność dziecka, a znajdziemy ją m.in. w cytrusach, natce pietruszki, zielonej papryce i czarnej porzeczce. Witamina B występuję głównie w kaszach, podrobach, jajkach i orzechach, zaś B12 – w produktach mięsnych, drobiu, jajkach, rybach, mleku i przetworach mlecznych. Jest ona szczególnie ważna dla każdego małego ucznia, ponieważ wspomaga pracę mózgu, a jej niedobór powoduje gorsze wyniki w nauce. Niedostateczna ilość B12 w organizmie skutkuje również osłabieniem koncentracji, zwiększoną drażliwością, znużeniem i zakłóceniem funkcjonowania układu nerwowego. Poza tymi trzema witaminami dieta dziecka powinna być również bogata w kwasy tłuszczowe.

Urozmaiceniu diety sprzyja zwłaszcza okres wiosenny i letni, kiedy cieszymy się bogactwem świeżych warzyw i owoców. W pozostałych porach roku możemy okresowo stosować gotowe preparaty witaminowe, przeznaczone dla dzieci. Powinniśmy jednak podawać je ostrożnie – zbyt duża dawka może bowiem odnieść odwrotny efekt, wywołując hiperwitaminozę. Takie suplementy zalecane są zwłaszcza w przypadku obniżonej odporności i częstych infekcji u dziecka, braku apetytu, niemożności podania naturalnych warzyw i owoców oraz intensywnego wysiłku fizycznego i psychicznego. Podczas doboru preparatu zwróćmy uwagę na jego skład i kupmy taki, który zapewni naszym pociechom odpowiednie ilości składników odżywczych, wspomagających codzienną naukę.