Zapotrzebowanie na witaminę D

Zapotrzebowanie na witaminę D

Zapotrzebowanie na witaminę DIle komu trzeba witaminy d? Noworodki i dzieci suplementację witaminą D3 trzeba zacząć już od pierwszych dni życia, niezależnie od sposobu żywienia malucha i kontynuować przez cały rok.

Do 6. miesiąca życia dawka zalecana to 400 IU na dobę. Od 6 do 12 m.ż. – 400-600 IU na dobę. Od 1 do 18 lat – 600-1000 IU na dobę (zależnie od wagi) od września do kwietnia. Z kolei dorośli i seniorzy powinny zażywać 800-2000 IU na dobę w miesiącach jesiennych i zimowych (od września do kwietnia), a w razie stwierdzenia niedoborów przez cały rok.

Dawkowanie

Osoby otyłe powinny przyjmować większe dawki po konsultacji z lekarzem. Seniorzy powyżej 65 r.ż. 800-2000 l U przez cały rok. Z kolei kobiety w ciąży i karmiące suplementację w dawce 1500-2000 IU na dobę zacząć jak najszybciej po potwierdzeniu ciąży i kontynuować, aż do zakończenia karmienia piersią. Uwaga! Zalecane jest oznaczenie poziomu witaminy D w celu dobrania optymalnej dawki. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczu i może być magazynowana przez organizm. Może być wytwarzana przez organizm pod wpływem światła słonecznego. Jest niezbędna, jak się okazało do prawidłowego wchłaniania i przemian metabolicznych wielu składników mineralnych, do rozwoju kości i zębów czy prawidłowego funkcjonowania nerek. Okazało się, iż ma znaczący wpływ na różnego rodzaju choroby takie jak: cukrzyca, osteoporoza, depresja czy choroby nowotworowe.

Źródła witaminy D

Głównym źródłem witaminy D w organizmie człowieka jest skóra, która produkuje ją pod wpływem promieni słonecznych. Spośród pokarmów najbogatsze w ten związek są tłuszcze ryb morskich, zwłaszcza tran, czyli tłuszcz z wątroby dorsza atlantyckiego. Zawiera ją również mleko i jego przetwory. Witaminy D jest ważnym czynnikiem mineralizacji kości, reguluje wchłanianie, przyswajanie, wbudowywanie do kości i wydalanie wapnia i fosforu, dzięki wzmacnianiu odporności immunologicznej organizmu zapobiega zachorowaniu na choroby zakaźne. Dodatkowo pomaga organizmowi asymilować witaminę A. Suplementy witaminy D najlepiej zażywać po konsultacji z lekarzem. Odpowiednie dawkowanie witaminy D jest niezwykle ważne i zdecydowanie należy trzymać się norm.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *