Suplementy z egzogennymi kwasami tłuszczowymi

Suplementy z egzogennymi kwasami tłuszczowymi Suplementy diety składają się z różnych składników. Bardzo często w ich skład wchodzą egzogenne kwasy tłuszczowe, jak sama nazwa wskazuje, nie są produkowane w organizmie człowieka, więc muszą być dostarczane z pożywieniem. Z tego względu nazywane są również niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (NNKT).

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Do tej grupy zaliczamy między innymi tłuszcze, które należą do kwasów omega-3: kwas dekozaheksaenowy, kwas eikozapantaneowy czy alfa-linolenowy (ALA). Wspomagają one pracę mózgu, pomagają utrzymać serce w dobrej kondycji, są substratami wielu ważnych związków w organizmie. NNKT można znaleźć w dużych ilościach między innymi w tłustych rybach morskich, szczególnie w dorszu. Niestety, spożycie tego typu ryb jest w Polsce wciąż niewielkie, dlatego zaleca się suplementację tranem (bardzo bogate źródło kw. omega-3), czyli olejem z wątroby ryb z rodziny dorszowatych. Suplementy zawierające błonnik. Choć organizm człowieka nie jest w stanie trawić błonnika, pełni on szczególnie ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego.

Błonnik

Błonnik działa na wielu różnych drogach: zmniejsza wchłanianie cholesterolu, spowalnia rozkład złożonych cukrów, obniża ciśnienie i wspomaga rozwój flory jelitowej. Oprócz tego błonnik pęczniejąc w żołądku zapewnia uczucie sytości. Można go znaleźć w produktach roślinnych – w szczególnie dużych ilościach w warzywach, kaszach i artykułach z pełnego ziarna. Ze względu na funkcje regulacyjne w układzie pokarmowym i zapewnienie uczucia sytości, po suplementy z błonnikiem powinny sięgać osoby mające problemy ze zrzuceniem zbędnych kilogramów. Również wszyscy, których dieta uboga jest w warzywa, powinni uzupełniać błonnik. Na ten moment na temat tych środków powstało wiele artykułów, które zajmują się opisem substancji wchodzących w ich skład. Zdecydowanie warto zapoznać się z wszelkimi informacjami, które mówią o danych produktach, jakimi są suplementy diety. Pomocne jest wykorzystanie informacji zamieszczonych w Internecie.