Suplementacja witaminą D

Suplementacja witaminą D

Suplementacja witaminą DJeśli zdecydujesz się dostarczać witaminę D z promieniowania słonecznego, to upewnij się że nie doznasz oparzenia słonecznego. Promienie słoneczne są zdrowe, ale oparzenia słoneczne mogą spowodować przedwczesne starzenie się skóry i zwiększyć ryzyko raka skóry.

Jeśli planujemy dłuższy pobyt na słońcu warto rozważyć opalanie bez ochrony przeciwsłonecznej przez pierwsze 10-30 minut (w zależności od wrażliwości na słońce), a następnie zastosować ją przed wystąpieniem oparzeń słonecznych.

Utrzymywanie odpowiedniego poziomu

Witamina D zostaje przechowana w organizmie przez dosyć długi czas, nawet kilka tygodni, więc powinno wystarczyć okazjonalne wystawianie się na promieniowanie słoneczne żeby utrzymać odpowiedni poziom witaminy D w krwi. Wszystko, co było wyżej powiedziane dotyczy osób, które przez cały rok mają dostęp do „letniego” słońca (niestety nie ja). W innych przypadkach (mieszkanie w strefach od umiarkowanej do polarnej) przyjmowanie witaminy D z żywności lub suplementów staje się absolutnie niezbędne, zwłaszcza w miesiącach zimowych.

Podsumowanie:

Światło słoneczne jest najlepszym sposobem na podniesienie poziomu witaminy D, ale jej wytwarzanie blokuje ochrona przeciwsłoneczna i wiele osób nie ma dostępu do słońca, który gwarantuje odpowiedni poziom witaminy D. Zastanawiasz się nad źródłami witaminy D? To przede wszystkim tłuste ryby takie jak łosoś, makrela, pstrąg, miecznik, tuńczyk i sardynki są przyzwoitym źródłem witaminy D, ale trzeba by je jeść prawie każdego dnia w dużych ilościach żeby utrzymywać odpowiedni poziom witaminy D. Również dobrym źródłem witaminy D w diecie są też oleje z wątroby ryb, takie jak olej z wątroby dorsza. Niektóre rzadkie grzyby zawierają witaminę D, niewielkie ilości znajdujemy też w żółtkach jaj. Podsumowanie: Olej z wątroby dorsza ryba jest dobrym źródłem witaminy D3. Tłuste ryby są również dobrym źródłem, ale trzeba je jeść codziennie w znacznych ilościach, aby utrzymać właściwy poziom witaminy D. Niedobór witaminy D to poważny problem. Niedobór witaminy D jest jednym z najczęstszych niedoborów składników odżywczych. Niektóre osoby są bardziej narażone niż inne. Średnio około 41,6% ludzi cierpi na niedobór witaminy D, odsetek ten wzrośnie do 82,1% u czarnoskórych i 69,2% w przypadku Latynosów. Osoby starsze są również znacznie bardziej narażone na niedobór. Ludzie cierpiący na niektóre choroby również często mają niedobory witaminy D. Wpływ witaminy d na organizm jest nieoceniony.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *