Ciąża, a waga

Ciąża, a waga

Okres ciąży nie bez powodu często nazywa się „stanem błogosławionym”. Jest to bez wątpienia jeden z piękniejszych dla kobiety momentów i mimo towarzyszących mu nieraz nieprzyjemności (z nudnościami i spuchniętymi nogami na czele), większość z nas wspomina go raczej z rozrzewnieniem i uśmiechem na twarzy. Czujemy pod sercem rozwijające się dziecko, które kochamy od samego początku i nie możemy się doczekać, kiedy wreszcie będziemy mogli je przytulić, dotknąć jego małych rączek i słodkich stópek. Trzeba jednak pamiętać, że za tę małą istotkę jesteśmy w pełni odpowiedzialne już – a może zwłaszcza – w jego życiu płodowym. W końcu wszystko, co odczuwamy, robimy i przede wszystkim jemy, wpływa bezpośrednio na malca, z którym przez pewien czas tworzymy jedność.

Jedz dla dwóch, nie za dwóch

Takie hasło często odczytać można z różnych ulotek w przychodniach czy zwyczajnie w kobiecej prasie. Warto o nim pamiętać, bowiem w ciąży najważniejsza jest jakość dostarczanego pokarmu. Nie musimy z pewnością jeść podwójnych porcji tylko dlatego, że w naszym brzuchu rozwija się mały człowiek. Postawmy więc na produkty pełnowartościowe i sprawdzone, nie zapominając przy tym o tych, które są w ciąży zupełnie zabronione (jak np. surowe mięso, surowy nabiał czy wątróbka). Oczywiście, okres ciąży to także czas dziwnych kulinarnych zachcianek, jednakże nie zawsze warto im ulegać i sobie odpuszczać. Pamiętajmy, że waga w ciąży – oczywiście w zależności od naszego BMI wyjściowego – nie powinna wzrosnąć o więcej niż maksymalnie 16 kilogramów. I o ile kilka razy może nam się zdarzyć, że wyślemy partnera o 1 w nocy po lody lub budyń, o tyle lepiej nie folgować sobie zbyt często: zarówno z troski o niemowlę, jak i o własne zdrowie. W końcu nie wszystkie nabyte w ciąży dodatkowe kilogramy znikną magicznie wraz z narodzinami dziecka.

Wiele z dietetycznych zaleceń ciążowych to zalecenia indywidualne, jednak istnieją także rady uniwersalne, które znajdą zastosowanie w każdym przypadku. Podobnie jak osoby będące na diecie redukcyjnej, przyszłe mamy powinny jeść regularne posiłki, które zaś będą częste, ale niezbyt obfite. Najlepiej też zupełnie wykluczyć z diety cukry proste, a potrzebę słodkiego zaspokoić jabłkiem czy suszonymi morelami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *